Assalamualaikum..dan salam 1 Malaysia.
Nak dengar cerita tentang kaedah cepat membaca ? Ok, secara umumnya, Bagaimana kita boleh membaca?
1. Kenal huruf kecil a-z
2. Kenal huruf besar A-Z
3. Mengeja sukukata KV bermula dari B.A ba, B.I bi, B.U. bu, B.Ebe, B.E be, B.O bo, ca ci cu ce ce co, da di du de de do sehingga za zi zu ze ze zo..
4. Apabila sudah kenal sukukata kv, baru dicantumkan sukukata tersebut menjadi buku,bola, saya, susu dan lain-lain.
Itu baru perkataan yang mudah-mudah.Bagaimana pula jika kita hendak mengajar perkataan yang ada ng, ny, au, ai seperti pulau, salai, nyanyi, abang dan lain-lain kepada murid-murid pendidikan khas yang mempunyai pelbagai kategori masalah pembelajaran ,pasti susah dan sangat mencabar sebenarnya dan yang penting perlu ada kesabaran. Walaupun kadang kala hasil pencapaian murid-murid pendidikan khas mengambil masa yang sangat panjang untuk menguasai sesuatu perkara yang diajar. Cuba bilang, sebelum sampai fasa ke 4 seperti di atas, berapa banyak benda yang perlu murid-murid anda perlu ingat..
1. Kenal huruf kecil a-z (26 bentuk dan nama perlu diingat)
2. Kenal huruf besar A-Z (26 bentuk dan nama perlu diingat)
3. Mengeja sukukata KV bermula dari B.A ba, B.I bi, B.U. bu, B.E be, B.E be, B.O bo, ca ci cu ce ce co, da di du de de do sampai laa za zi zu ze ze zo.. (126 bunyi perlu diingat)
Berapa kesemuanya? 178 pola utk dihafal.. Agaknya mampukah anak-anak kecil seawal usia 3thn utk ingat semua tu? Apatah lagi murid-murid saya di kelas pendidikan khas yang bermacam-macam-macam kategori bermasalah pembelajaran.
^^Setujukah anda, kebanyakkan kanak di Malaysia lambat membaca?
^^Adakah cara lain utk kanak-kanak cepat membaca selain daripada menghafal ke semua 126 pola huruf?
Ok la..sambung lagi di lain masa..bye.
1. Kenal huruf kecil a-z
2. Kenal huruf besar A-Z
3. Mengeja sukukata KV bermula dari B.A ba, B.I bi, B.U. bu, B.Ebe, B.E be, B.O bo, ca ci cu ce ce co, da di du de de do sehingga za zi zu ze ze zo..
4. Apabila sudah kenal sukukata kv, baru dicantumkan sukukata tersebut menjadi buku,bola, saya, susu dan lain-lain.
Itu baru perkataan yang mudah-mudah.Bagaimana pula jika kita hendak mengajar perkataan yang ada ng, ny, au, ai seperti pulau, salai, nyanyi, abang dan lain-lain kepada murid-murid pendidikan khas yang mempunyai pelbagai kategori masalah pembelajaran ,pasti susah dan sangat mencabar sebenarnya dan yang penting perlu ada kesabaran. Walaupun kadang kala hasil pencapaian murid-murid pendidikan khas mengambil masa yang sangat panjang untuk menguasai sesuatu perkara yang diajar. Cuba bilang, sebelum sampai fasa ke 4 seperti di atas, berapa banyak benda yang perlu murid-murid anda perlu ingat..
1. Kenal huruf kecil a-z (26 bentuk dan nama perlu diingat)
2. Kenal huruf besar A-Z (26 bentuk dan nama perlu diingat)
3. Mengeja sukukata KV bermula dari B.A ba, B.I bi, B.U. bu, B.E be, B.E be, B.O bo, ca ci cu ce ce co, da di du de de do sampai laa za zi zu ze ze zo.. (126 bunyi perlu diingat)
Berapa kesemuanya? 178 pola utk dihafal.. Agaknya mampukah anak-anak kecil seawal usia 3thn utk ingat semua tu? Apatah lagi murid-murid saya di kelas pendidikan khas yang bermacam-macam-macam kategori bermasalah pembelajaran.
^^Setujukah anda, kebanyakkan kanak di Malaysia lambat membaca?
^^Adakah cara lain utk kanak-kanak cepat membaca selain daripada menghafal ke semua 126 pola huruf?
Ok la..sambung lagi di lain masa..bye.
No comments:
Post a Comment